۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۵۶۷۰۲۰
آیت الله مکارم شیرازی:

رسانه ها بر اساس دیدگاه اسلام باید راهبر جامعه باشند | سعی داریم در فتاوا کار مردم آسان شود

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که رسانه ها باید راهبر جامعه باشند، گفت: بر اساس دیدگاه اسلام رسانه راهبر جامعه است تا جامعه را از خطا نجات دهد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در هفدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به ارکان تأثیرگذار در شخصیت جوانان و افراد اجتماع گفت: برای این که سرمایه های عظیم انسانی سالم و در خدمت جامعه باشد خانواده، آموزشگاه و رسانه ها باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی افزود: رسانه ها شامل روزنامه، کتاب، فیلم، صداوسیما، فضای مجازی و اینترنت می شود که ابزاری برای اطلاع رسانی آسان هستند، سابقا برای اطلاع رسانی این ابزارها وجود نداشت و جارچی خبررسانی می کرد اما امروزه به آسانی می توان یک خبر را به تمام دنیا رساند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که رسانه ابزار بسیار مهم و خوب است، اظهار داشت: نباید فراموش کنیم که رسانه ها می توانند تیغ دو دم باشند یعنی می توان بهترین استفاده ها را از آن انجام داد و علوم، دانش ها و مطالب مفید را به جامعه تزریق کرد.

وی ادامه داد: همچنین به وسیله رسانه ها می توان انواع مفاسد را نیز منتشر کرد، یقینا باید در این زمینه هوشیار باشیم و بدانیم که رسانه ها به دست چه کسانی اداره می شوند، نیروی اتم خوب است اما اگر به دست افراد ناسالم باشد آن را تبدیل به بمب اتم کرده و به هزاران نفر آسیب می رسانند اما همین نیرو می تواند برای تولید برق و راه اندازی کارخانه ها استفاده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر هوشیاری در مواجهه با رسانه های گوناگون ابراز داشت: اگر دیدیم رسانه و فضای مجازی خاص به دست یک صهیونیست است و می گوید همه اخبار مشترکان را می تواند به هر صورت منعکس کند و اختیار کار را در دست می گیرد و انواع توهین ها، مطالب مستهجن و آشوبگری را ترویج می دهد عقل چه حکمی می کند؟

وی عنوان کرد: آیا عقل می گوید که انسان باید تسلیم باشد یا این که باید رسانه ای سالم وجود داشته باشد که دارای مفاسد نبوده و همه بتوانند استفاده کنند؟ باید دسترسی به رسانه سالم را آسان کرد و دسترسی به رسانه فاسد باید مشکل شود، این مطلب واضحی است که قابلیت شک ندارد، آیا کسی باید در دو ضربدر دو مساوی چهار باید تشکیک کند؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر روزنامه ها دست افراد سالم با انگیزه های درست باشد خبر رسانی های خوبی انجام می دهند و مردم را از مسائل مورد نیاز آگاه می کنند، متأسفانه آسیب هایی در برخی از جراید وجود دارد و مسائل مربوط به جنایات زشت و بد را برای جلب توجه منتشر می کنند، همچنین نام کسی که متهم است و هنوز جرمی برای او ثابت نشده است را پخش می کنند و بزرگنمایی انجام می دهند.

وی اضافه کرد: صداوسیما می تواند از دو راه مستقیم و غیر مستقیم تأثیرگذار باشد، روش غیر مستقیم این است که درباره زندگی ساده تبلیغات نکند اما صحنه ها و مطالبی که پخش می کند ساده باشد، اگر به این موضوع توجه شود مردم نیز به زندگی ساده تشویق می شوند، همچنین می توانند به صورت غیر مستقیم و در برنامه های طنر اثرگذار باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که همه رسانه ها باید در همه برنامه ها حتی طنز هدف داشته باشند، گفت: طنز باید مسائل را با هدف به مردم تعلیم دهد، رسانه های غربی مقید به چیزی نیستند اما در اسلام رسانه باید راهبر باشد تا راهنمایی کند و جامعه از اشتباه خارج شود.

وی افزود: از مسائل مهمی که در رسانه باید توجه داشت این است که احکام اسلام را نباید سخت و پیچیده نشان داد چرا که اسلام احکام را آسان گرفته است، همان خدایی که فرموده روزه واجب است می فرماید در زمان مریضی و سفر نباید روزه گرفت.

این مرجع تقلید تأکید کرد: من در تمام فتاوا بر خلاف آنچه دروغگویان می گویند سعی می کنم که کار مردم آسان شود، در حج مشکل بزرگی در زمینه رمی جمرات وجود داشت که عده ای زیر دست و پا تلف می شدند چون فتوا این بود که ستون را باید زد، ما مطالعه کردیم و مدارک زیادی پیدا شد که جمرات محل سنگ ریزه ها است نه ستون؛ از این رو اعلام کردیم که سنگ ها را بیندازند و بروند.

وی ادامه داد: سعی ما این است که شریعت آسان نشان داده شود گرچه بازار دروغ رواج دارد و مطالب خلاف می گویند، البته ما بر اساس مدارک احکام فتوا صادر می کنیم و از خود چیزی نمی گوییم./1323/

ارسال نظرات